Fack mot FIS

Anja Pärson vill starta ett fack. Den alpina skidåkerskan rasar mot nya skidregler i den alpina världscupen. Skidorna ska förlängas och bli bredare på mitten, har det internationella skidförbundet FIS beslutat.

Pärson tilldelades Svenska Dagbladets guldmedalj två år i följd, vilket gör sveket extra svårt.

Jag och många med mig som gärna åker skidor på vintern anser att skidåkare ”kan själv”. Det är ord som små barn och invandrare ofta säger första gången de tar på sig skidorna. Och det tror jag gäller även i den professionella skidåkarvärlden, att skidåkare kan själva.

En facklig organisation skulle ta ifrån skidåkarna deras ta-sig-för-samhet. Jag är övertygad om att Pärson på egen hand skulle kunna självförhandla sig till en gynnsam position med FIS och få den valfrihetsstorlek på skidorna hon vill ha. Det krävs bara förnyaroptimism!

Visst kan det vara pengarna som lockar Anja Pärson, pengarna och makten som fackpamp. Det är dock ett nostalgiskt tillbakablickande mot ett gammalt smältande slalomspår där forna segrar vanns. Idag tror vi på individen, inte på tröga kollektiva organisationer. Be om ursäkt, Anja Pärson!

Alexandra Gyllenbåge-Kaprifol

4 thoughts on “Fack mot FIS

  1. Det är häpnadsväckande hur arbetsgivarna plågar de stackars underhållarna med godtyckliga ideer och beslut.

    Här krävs krafttag. Om alla proffessionela skidåkare går ihop i ett fack blir de en maktfaktor att räkna med. Jag ser för mitt inre flera tiotal personer som tågar med reklamfanor, utbristande i spontana produktplaceringar!

    Bravo Anja! Om du bara kan lära Maria Ludvigsson och Maria Larsson (KD) att göra sälen så har du min röst!

  2. Min gamla mamma åkte aldrig skidlift överhuvudtaget, hon klättrade istället uppför backarna med skidorna (”kan själv”) och bromsade sig sen ner. Hela denna berättelsen är nu distribuerad till Maria Ludvigsson/Göran Skytte/Sakine Madon/Hanne Köller och ni kommer snart att kunna läsa den på en ledarsida när dig. Slutklämmen blir ”Jag känner ingen mamma som åker skidlift”.

    Detta var naturligtvis långt innan Anja Pärson släpades uppför backarna av diverse elektrisk utrustning, ett curlande som vi nu 20 år senare yttrar sig i ett ”jag ska minsann bilda ett fack” när hon inte får som hon vill.

  3. Det är förvirrande tider vi lever i. Att skidorna ska bli bredare på mitten, speglar visserligen samhällsutvecklingen i stort, men, om någon part ska sätta sig på tvären, så var väl ändå Anja ett otippat kort.

Kommentera

