Reklamkonst

100.000 kr brände Gudrun Schyman upp i en grill i Almedalen, skriver SvD, DN, Sydsvenskan, Aftonbladet, Expressen och Politikerbloggen. Syftet var att uppmärksamma reklamfirman Studio Total, som skänkt pengarna.
-
Badlands Hyena 6/6 2010

Flera som jag talar med menar att ”aktionen vid klotgrillen” framför allt var tänkt somreklam för byrån, ett sätt att nå ut rejält, och då är 100000 kronor en liten summa.
-
Ricki Neuman i SvD 27/12 2010

Ricki beskriver också hur Studio Total drev en falsk blogg som skulle vara skriven av ”Erika Ascot” – ett osannolikt efternamn som knappast finns i Sverige och som anspelar på brittiska kungahusets hästkapplöpning Royal Ascot.

Bloggen skulle skrivas av en nittonåring som bodde ”i styvmosterns lägenhet på Östermalm, med 5 kakelugnar och 750 klänningar”.

Underliga namn och märkliga uppgifter kan vara tecken på att en blogg inte är vad den verkar vara. Reklambyråer som skänker pengar till politiker som bränner upp dem på en offentlig plats kan vara ett tecken på att reklambyrån vill skaffa sig publicitet.

Men det gäller att vara vaksam. Det kan också handla om islamistiska terrorister som planerar terrordåd. Ungdomar kan lockas in av den skimrande fiktionen på en blogg som Erika Ascots och luras att samarbeta med terroristerna. Var uppmärksam.

Alexandra Gyllenbåge-Kaprifol

Tipstack: Ing. Sven-Olof Bengtsson-Svensson-Lundin

8 reaktioner på “Reklamkonst

  1. Jag har ända sedan tidiga barndomen ägt ett stort misstänksamhet mot individer innehavande mystiska namn. Ett person med en mystiskt namn kommer icke alltför sällan från en Ond Land! Förvisso är det ett signal om ett grovt terrorisme, eller i alla övriga fall ett tecken på en derangerad personalitet. Men trots allt, allra störst suspicion bör [i dessa osäkra dagar] riktas mot individer med i ögonfallande alldagliga namn, som exempelvis “Sven-Olof”, då dylika kan kan vara vanskligt subversifa samhällselement som antagit onaturligt plebejiska namn under täckemanteln.

    • Unge Malpays har tydligen tittat för djupt i sin joltcola i stället för att sussa sött mitt i natten. Och dragit prematura semantiska synteser. Den ontologiska accidensen unge Malpays antyder är en logisk perversion sprungen ur ett ogrundat emotionellt hugskott, vilket samtidigt kan hållas som en förmildrande omständighet. Ja, det är ju väl känt att ni sydeuropéer gärna talar först och tänker sen, precis som kvinnor.

      För övrigt är jag liksom de flesta ingenjörer oemottagliga för smicker.

      • Namnen ”Sven-Olof” i min kommentar var självfallet icke en åsyftning på eder oförvitligt person, Herr Ingenieur! Det var blott en olyckligt vald exempel. Jag beklagar profondligen att saket kunde uppfattas som en misstänkliggörande.

        För övrigt skall jag be att få upplyset att jag saknar kännedom om joltcola, och ber att få tillägga att höjden min ungdom sannolikt var passerad redan innan ni föddes. Då vi tillsammans frekventerat flädersnapsblogget, bör ni känna till detta. Jämfört med mig, Herr Ingenieur, är ni knappt torr bakom öronet…

      • Jag förstår inte varför alla som blir tillrättavisade på logiska premisser måste hålla på och be om ursäkt, när det räcker med att säga: Tack nu förstår jag.

        Nåväl, ursäkten godtas. (Det brukar räcka för att få slut på diskussionen, utom med kvinnor förstås, som alltid ska hålla på och gråta och ha sig ett tag, trots att jag alltid gör mitt yttersta för att inte förolämpa någon)

  2. Pingback: Tweets that mention Reklamkonst « Badlands Hyena -- Topsy.com

  3. Enligt kommunistisk och feministisk miljöteori så påskyndar all form av eldning även den globala uppvärmningen (om någon fortfarande minns den). Gudruns pengaeldning kan således även ha varit ett sista desperat försök att förlänga värmeböljan in över valet, men tji fick hon, det krävs storföretag som Amerikanska banker och militärindustrin för att bränna pengar i den storleksordningen, hon skulle ha stöttat USA:s försvarskrig i Afghanistan istället… :-P

  4. Jag skulle vilja klassificera Hyenans tankar som ett verkligt genombrott i terroristforskningen.

    Underliga namn, uppgifter och tankar är snarare legio än undantag i bloggosfären. Därför är det glädjande att Hyenans blogg ännu inte visar några sådana symptom, och tar den tunga rollen som bastion för det marknadsfria ordet och förmedlare av djuplodande marknadspolitiska analyser.

Kommentera

