Livrädd för Reinfeldt

Livrädd för Fredrik Reinfeldts framgångar är Johan Norberg. Redan efter fyra år håller Moderaterna och Reinfeldt på att bli maktfullkomliga,* anser idéhistorikern, vars frisyr jag i en artikel** en gång jämförde med ett grekiskt tempel.

Det är sannerligen skrämmande att läsa Johan Norbergs text. Den handlar om att förlora omdömesförmågan och förmågan till självkritik, att sakna insikten att man hamnat fel.

Vad som inträffat som fått Norberg att så fullständigt tappa greppet kan jag förstås inte veta. Men att något är allvarligt fel förstår man av kritiken av Landsfadern, som går sida vid sida med folket, vars förtroende han bär.

Jag vet av egen erfarenhet från Badlands Hyena att det är lätt att bli överdrivet kritisk mot någon på grund av personliga problem. Om jag någon gång råkat använda en tvetydig formulering mot Alliansen, Moderaterna eller Fredrik Reinfeldt så ber jag härmed om ursäkt.

Det är allvarligt menat.

Självkritik är a och o för tunga debattörer som Norberg och undertecknad. Mitt förslag är därför att föreslå särskilda möten för politiska skribenter, där de kan utveckla sin självkritik. Låt oss kalla dem självkritikmöten. Där kan vi ta upp våra brister och se hur vi kan bli bättre och mer positiva till förnyelse och reformer. Allt för att bevara borgfreden.

Klaus-Dieter Fliik

* Samma koppling gör även Anna Dahlberg i Expressen.
*
* För Arvid Falk i oktober 2008, ej längre på nätet.