Badlands Hyena

Tolerera minareter

30 november 2009 · 40 kommentarer

Minareter förbjuds i Schweiz efter en folkomröstning, rapporterar SvD, DN, HD, GP. Schweizarna inför alltså motsvarande förbud som i Saudiarabien, där kyrkobyggnader inte är tillåtna. I Egypten utfärdades nyligen en fatwa enligt vilken det är en synd att bygga kyrkor.

2001 upprördes hela världen när Buddhaskulpturer sprängdes av talibanerna i Afghanistan. I Sovjetunionen stängde och rev man ner kyrkor. Under Kristallnatten slog nazisterna sönder 267 synagogor. I Tibet förstördes nästan alla 6.000 buddhistiska kloster under den kinesiska kulturrevolutionen, och i Kina som helhet stängdes och förstördes tempel, kyrkor, moskéer och kyrkogårdar.

Vad är då skillnaden mellan schweizare och ortodoxa muslimer i Saudiarabien och Egypten, talibaner, sovjetiska kommunister, nazister och kinesiska kulturrevolutionärer?

De andra var intoleranta. Schweizarna däremot är toleranta och försöker förhindra muslimerna från att införa intolerans.

Sture-Tore Oceankulle

Kategorier: Uncategorized

40 svar so far ↓

  • Markus // 30 november 2009 vid 2:00 f m | Svara

    Man kan inte vara tolerant mot intolerans. Ideellt så ska man vara det ifall tolerans är någon slags evig värde som är värt att bevara även ifall det leder till ens egen undergång. Men rent logiskt så innebär tolerans mot ökande intolernta inslag i samhället till att det intoleranta slår ut de toleranta inslagen i samhället.

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 2:01 f m | Svara

    Med andra ord är du emot schweizarnas intolerans?

    STO

  • Jens-Jasper Gyllengahm // 30 november 2009 vid 2:25 f m | Svara

    Just det! Intolerans är oacceptabelt och inte värdigt en demokrati! Vi kan bara förlora på det, och det förminskar oss både som människor och nation. Vi kan aldrig låta åsikter från medeltiden, religiös vidskepelse och rasism påverka oss. Det är därför vi måste sparka ut alla blattar. Nu!

  • Sture // 30 november 2009 vid 2:39 f m | Svara

    Såvitt jag och alla andra utom du vet handlade folkomröstningen om minareter och inte moskéer. Men bortsett från detta så svarar du på din egen fråga:

    ”Schweizarna inför alltså motsvarande förbud som i Saudiarabien, där kyrkobyggnader inte är tillåtna. I Egypten utfärdades nyligen en fatwa enligt vilken det är en synd att bygga kyrkor.”

    Man försvårar alltså för en religion som vill förbjuda kyrkor. Och det kallar du intolerant. Vad intolerant det är av schweizarna att motverka framtida förbud mot kyrkor. Hade det varit lika intolerant att förbjuda nazistiska träningsläger? Nazifobiskt?

    • badlandshyena // 30 november 2009 vid 2:40 f m | Svara

      Nu handlar det ju inte om att förbjuda nazistiska träningsläger, det verkar du ha missat. Det är enbart vakttornen runt om vi vill ha bort.

      STO

  • Rapporteringen om schweiziska minareter « Medier och mångfald // 30 november 2009 vid 3:19 f m | Svara

    [...] Uppdatering: 57 procent för, blev det, vilket rapporteras av DN och SvD bland andra. DN nöjer sig med TT medan SvD har korrespondent på plats. Smartast och mest underhållande är dock kommentaren från den satiriska bloggen Badlands hyena… [...]

  • Rostislav // 30 november 2009 vid 5:00 f m | Svara

    Man kan inte tolerera vad som helst. Till slut förloral man makten över situationen. Se på Sverige idag… Vi är toleranta och vart har detta lett oss? Juste ja…
    Så folket har talat. De är emot. Demokratin vinner.
    Eller? ;)

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 5:01 f m | Svara

    Vi behöver mer intolerans, helt klart. Det är ett samhälle jag vill leva i. Det kommer aldrig att drabba mig, bara andra.

    STO

  • Göran // 30 november 2009 vid 5:40 f m | Svara

    Förbudet mot minareter ett klokt beslut!
    Vi hoppas att det beslutet kommer att få sina efterföljare, runt om i Europa.

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 5:41 f m | Svara

    Men är du nöjd med bara minareter? Inte jag. Vi måste förbjuda moskéer, långa skägg, muslimsk klädsel och mat, Koranen, samt arabiska.

    Efter det kan vi alla vara trygga. Sedan behöver ingenting mer någonsin förbjudas.

    STO

  • Kalle O'Cain // 30 november 2009 vid 7:15 f m | Svara

    Att förbjuda kyrkor som i Egypten kanske vore lite väl extremt, jag tycker det räcker för oss här i Sverige att förbjuda användandet av kyrkklockor. Att folk går till kyrkan på söndagsförmiddagarna stör mig inte särskilt mycket men den högljudda jävla klockringningen som prästerna tvingar på oss andra för att locka sina kunder till kyrkorna är ett litet helvete för oss som lider av baksmälla efter att föregående kväll ha ägnat oss åt tillväxtbefrämjande konsumtion på något uteställe. Samma logik kan för övrigt tillämpas på minareter, tillåt minareterna men förbjud böneutroparna att stå i tornen och vråla i sina megafoner. Det finns för övrigt ingen som helst anledning för ett modernt samhälle att uppmuntra kommunikationsmetoder som är nästan lika urgamla som röksignaler, både präster och imamer bör därför istället gå över till att skicka ut mass-SMS istället för att vråla från sina torn och ringa i sina klockor, även religioner måste hänga med sin tid och anamma ny teknik!

    • Greggery Peccary // 30 november 2009 vid 11:37 f m | Svara

      Excellent iakttagelse Kalle!
      Min nationella särart och kulturella
      identitet störs inte av bygnadsverk
      så länge de inte skapar olägenheter i form av störande ljudnivåer etc.
      Framtidens kulturella identitet
      överlåter jag åt kommande generationer.

  • Laertes // 30 november 2009 vid 8:48 f m | Svara

    En brilljant iakttagelse!

  • Sven Johansson // 30 november 2009 vid 9:08 f m | Svara

    Man vet snart inte om man ska skratta eller skrika eller gråta när man läser en del PK-inlägg och PK-bloggar. Man jämställer nybyggnation av minareter med att vi minsann har en massa förhatliga kyrktorn som dessutom ringer ibland.

    Skulle vi riva vår historiska arkitektur och utplåna vårt kulturarv för att blidka invandrare eller är det bara något slags barnslig rättviseprincip man vill hävda?

    Oavsett vilket är det fruktansvärt sorgligt med det självförakt och den okunskap som finns rörande vår egen kuturella identitet i Sverige.

    Tack för det – alla sossar, vänsterflummare och batiktanter som fått härja fritt sedan ‘68!

    • Kalle O'Cain // 30 november 2009 vid 11:29 f m | Svara

      @ Sven Johansson

      Det finns ingen jävla anledning att hålla på att bevara något så kallat ”kulturarv”! Alliansen har faktiskt redan så gott som avskaffat arvskatten, då skall vi naturligtvis inte behålla några andra arv heller! Jädra smygsosse!

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 9:09 f m | Svara

    Du verkar kommentera någon annan text och ha klistrat in din kommentar här. ”Förhatliga kyrktorn” har jag inte nämnt, inte heller att riva vår arkitektur.

    Det finns inget självförakt eller okunskap om vår egen kulturella identitet i Sverige på Badlands Hyena.

    BH

  • Kurt // 30 november 2009 vid 10:51 f m | Svara

    Den där kristendomen lär ju också vara en religion importerad från det intoleranta mellanöstern, bäst att förbjuda kyrkotorn också.

  • Greggery Peccary // 30 november 2009 vid 12:05 e m | Svara

    Totalförbud mot minoriteter
    världen över är lösningen.

  • Littorins Examinerare // 30 november 2009 vid 12:06 e m | Svara

    Vår viktigaste slutsats här är att vi inte får visa någon tolerans mot PK-tolerans. Yttrandefrihet är ett PK-värde som vi ska visa intolerans mot. I alla fall om det uttrycks av PK-människor.

    PK-banken las ner och nu är det dags för PK-folket också. Kan man inte bara bygga ett lägger åt dem? Det har fungerat förr.

    Sedan är det bara vi riktigt toleranta kvar. Som det ska vara.

  • andreas // 30 november 2009 vid 12:18 e m | Svara

    ”tolerans” = nonsens? Alltså, varför kan ni inte visa tolerans mot schweizare? Låt dem få ha sin ”tro”, dvs att det är fel att bygga minareter.. Vänta ett slag! Nu åkte JAG dit.. jag måste ju vara tolerant mot er som tycker schweizare är überpuckon…

    ”Tolerans” verkar vara ett slagträ som alla sidor kan använda?!

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 12:19 e m | Svara

    Antingen ska vi ha principen att alla ska få bygga alla typer av religiösa byggnader i alla länder. Eller så ska alla få bygga alla typer av religiösa byggnader i alla länder, utom muslimer i Europa.

    Det senare alternativet är mest logiskt, eftersom islam är farlig.

    STO

  • Greggery Peccary // 30 november 2009 vid 12:23 e m | Svara

    När det blir PK att ogilla minareter
    så vete fan om inte elefenbenstornen
    blir nästa luftrumskränkande torn som ryker.

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 12:24 e m | Svara

    Elfenbenstorn och luftslott ingår i det europeiska kulturarvet och bör givetvis tillåtas.

    STO

  • Voter.se // 30 november 2009 vid 4:38 e m | Svara

    Hur skulle svenska folket rösta i en sådan folkomröstning? Just nu ställs frågan om minaretförbud i Sverige på Voter.se. Rösta och se resultat.

    http://www.voter.se/politik-1/om-sverige-skulle-ha-en-omrostning-angaende-minaretforbud-hur-skulle-du-rosta-530.html

  • Kenny // 30 november 2009 vid 4:41 e m | Svara

    Tvillingtornens närvaro tolererades inte och någon omröstning var det heller inte tal om.

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 4:42 e m | Svara

    Och det tycker du att vi ska kopiera genom att riva ner minareter? Finns det fler bra al-Qaida-idéer du tycker att vi ska anamma?

    STO

  • Dirk // 30 november 2009 vid 4:46 e m | Svara

    Har du en gång försökt att bygga en kyrka t.ex. i Turkiet?????????????????????? Schweizare har rätt att förhindra mer och mer islam som kan och vill inte integrera sej som t. ex. också i Tyskland.

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 4:47 e m | Svara

    Nej, jag har inte försökt bygga en kyrka i Turkiet. Det finns redan många där.

    Berätta gärna om det finns fler muslimska förbud du tycker att vi ska hämta från extremistiska muslimska länder och ”översätta” så att vi blir en perfekt spegelbild.

    STO

  • Greggery Peccary // 30 november 2009 vid 5:33 e m | Svara

    Mönsterstaten Nordkorea har
    inte problem med vare sig minareter,
    kyrkor eller långt skägg modell -68
    alternativt talibanvarianten.
    Religionsfriheten finns inskriven i grundlagen, men där föreskrivs också att religionen inte får användas som ett redskap för att dra in utländska makter eller störa den sociala ordningen.
    Om alla blir lite mer nordkoreaner till sinnet så är kulturarvet säkrat.

  • hillary2 // 30 november 2009 vid 6:22 e m | Svara

    Eftersom schweizare gillar joddlande vill de naturligtvis inte låta sådan ljudyttring konkurreras ut av minarethögtalare. Själv tolererar jag inte joddlande men däremot fallossymboler som är avsedda för ljudlös användning.

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 6:23 e m | Svara

    För att hylla schweizarnas modiga beslut tycker jag att vi uppför torn med gökur i toppen, som innehåller schweizare som tittar ut och joddlar en gång i timmen. De påminner oss om att friheten och toleransen ökat.

    STO

  • Qarl von Tratthufvud // 30 november 2009 vid 8:23 e m | Svara

    Är det bara jag eller känns inte minareter väldigt gammelmodigt och associerat med islam, terrorism ,våldsamheter och kvinnokränkningar? Kan dom inte göra stora feta neonskyltar som drar till sig uppmärksamhet och gör reklam för deras religion istället?

  • badlandshyena // 30 november 2009 vid 8:24 e m | Svara

    Jo, visst. De borde väl kunna skicka mobilmeddelanden i stället för böneutrop eller klockringning. Mer praktiskt. Klockor hördes i bygden för alla bönder ute på åkrarna, men så ser det ju inte precis ut idag.

    STO

  • Karina af Picea // 30 november 2009 vid 8:58 e m | Svara

    Det hör till det europeiska kulturarvet att vara intolerant! Att ha flera religioner sida vid sida har tidigare varit ett islamskt påfund, på den gamla goda medeltiden fanns det minsann knappt någon religionsfrihet i Europa medan muhammedanerna slött tillät både kyrkor och synagogor. Och hur gick det sen? Just det, de fick stryk av korsfararna! Att vara tolerant är alltså fjolligt och förslappande, och vi måste bygga upp vår ädla svenska folkstam igen genom att ta efter schweizarnas fina exempel och återinföra religiös intolerans! Länge leve Sverige!

  • Jens-Jasper Gyllengahm // 30 november 2009 vid 9:31 e m | Svara

    Själv tycker jag att det är vettigt att uttryck för vidskeplighet och övertro begränsas – i synnerhet när det stör den övriga befolkningen. Därför är det helt rimligt att kyrkklockor förbjuds omgående.

  • Anders Andersson // 1 december 2009 vid 12:45 f m | Svara

    Nej, vi skall inte uppföra torn med gökur i toppen, åtminstone inte förrän vi har hållit en folkomröstning om huruvida uppsättandet av gökur skall vara tillåtet här i landet. Jag är varken schweizerist eller schweizerost, men enligt en ännu opublicerad studie betald av FN:s klimatforskningspanel lär det finnas ett otvetydigt samband mellan intolerans och uppstickande saker som låter, särskilt om de är utländska. Det finns mätdata med två punkter som korrelerar ohyggligt väl med en rät linje dragen genom de två punkterna. De rykten som förekommer om att andra mätdata skulle ha ratats av panelen är tagna ur sitt sammanhang, och sammanhanget är hemligt eftersom det utgörs av privat korrespondens utan allmänintresse. Ko-ko! Ko-ko! Ko-ko!

  • Adam Gustavsson // 1 december 2009 vid 8:44 f m | Svara

    Får jag visum in till Schweiz eller är jag för välutrustad?

  • Byggentreprenör // 1 december 2009 vid 4:27 e m | Svara

    Om minareterna er byggde av privata entrepenörer är dom vell bra för tillväxten?

    • Kalle O'Cain // 1 december 2009 vid 5:30 e m | Svara

      En nybyggd byggnad i sig själv har naturligtvis högt tillväxtvärde, den skapar under uppförandefasen arbetstillfällen etc och det är först när människor flyttar in och börjar använda den som den kan uppnå någon form av normal social förargelsekoefficient! Sålunda bör muslimer och andra få bygga så många minareter de vill, så länge de betalar ur egen ficka och så länge de omedelbart rivs, tippas eller sprängs när de är klara. På detta område har ju till och med de annars så förhatliga sossarna genom Östros en genial ide, han vill bygga en svensk stuga på månen, inte bara kommer detta att rädda den svenska stege-industrin utan om den mot förmodan skulle bli uppköpt av någon muslim när den är färdig så ligger den så långt borta att de ändå inte kommer att störa vanligt folk!

  • Palma // 1 december 2009 vid 8:51 e m | Svara

    Har tänkt lite på det där med PK, man skulle egentligen kunna ha en omröstning om att förbjuda Politisk Korrekthet. Går den omröstningen som förväntat, kan man ha en omröstning om hur man skall hantera PK-idioterna (alla sossar, vänsterflummare och batiktanter som fått härja fritt sedan ‘68). Slutligen, varför förhindrar PK-idioterna oss från att rösta om hur långt ett snöre får vara? //Palma

Kommentera